Říjen 2019: Jak kouč pomáhá klientovi přejít od slov k činům?
19.09.2019 11:47Koučování není nikdy jen nezávazným popovídáním si s koučem. Je vždy akčně zaměřené. Vždycky směřuje k nějakým konkrétním krokům, akcím, které si klient ve spolupráci s koučem naplánuje a pak také zrealizuje. Nestačí tedy, aby si klient uvědomil a pojmenoval své možnosti (co by mohl udělat), ale kouč ho vždy vede k rozhodnutí, co tedy doopravdy udělá, jaký bude jeho první krok, co bude následovat ...
Proto je důležitou kompetencí kouče schopnost vést klienta k plánování akcí. Mezinárodní federace koučů ICF tuto kompetenci definuje jako "schopnost vytvářet s klientem příležitosti k neustálému učení (jak při koučování, tak v běžných životních a pracovních situacích), a příležitosti k podniknutí nových akcí, které jej co nejúčinněji dovednou k dohodnutým cílům koučování".
Jak to kouč dělá?
Rozhodnutí
V prvé řadě kouč klientovi pomáhá dospět ke konkrétnímu rozhodnutí. Která z celé řady objevených možností bude pro klienta ta nejvhodnější? Jakou konkrétní cestu si klient vybere? K tomu kromě koučovacích otázek může sloužit řada technik, zaměřených na rozhodování (analýza pro a proti, SWOT analýza, mentorský stůl, kartézské kvadranty atd.).
Akční plán
Jakmile se klient rozhodne pro nějakou z možností, cest nebo způsobů řešení, kouč ho vede k vytvoření akčního plánu. Kouč se například ptá:
- Co tedy teď skutečně uděláte?
- Jaký bude váš první krok?
- Kdy ho uděláte?
- Jaké zdroje, jakou pomoc a podporu pro to budete potřebovat?
- Koho o tom potřebujete informovat?
- Jaké další kroky budou následovat?
- Jak si ověříte, že to bylo úspěšné, že to vedlo k cíli?
Výstupem je konkrétní plán dalšího postupu včetně termínů, se kterým klient z koučovacího sezení odejde. V ideálním případě by měl tento plán být SMART, tj.
- Specifický, konkrétní
- Měřitelný
- Akceptovaný klientem
- Reálný
- Termínovaný
Odhodlání, závazek
- Jak se můžete zavázat, že tyto kroky uděláte?
- Jak moc jste přesvědčený, že je skutečně uděláte?
- Co by mohlo vaše přesvědčení zvýšit?
- Co vám pomůže, abyste to skutečně udělal?
Zpětná vazba
Při následujícím setkání s klientem kouč obvykle začíná tím, že se vrátí k akčnímu plánu klienta z minulého sezení a ptá se například:
- Co jste skutečně udělal?
- Jaký to mělo výsledek, efekt?
- Jak jste s tím výsledkem spokojený?
- Jak vás to posunulo směrem k vašemu cíli?
- Co se vám dařilo a co se zatím nedařilo?
- Kdybyste si to mohl zopakovat, postupoval byste stejně, nebo byste něco udělal jinak?
Cílem této zpětné vazby je, aby si klient sám vyhodnotil svoje kroky a jejich důsledky nebo přínosy. Pokud se ukáže, že klient naplánované kroky nezrealizoval, kouč ho nehodnotí ani nepeskuje, ale snaží se spolu s klientem najít příčiny. Bránily mu v tom nějaké vnější nebo vnitřní bariéry? Rozhodnul se klient pro jiný postup? Je třeba posílit jeho motivaci a odhodlání? Je třeba na akčním plánu něco změnit?
Pokud naopak klient nějaké kroky skutečně podniknul (i když třeba úplně nevedly k žádoucímu výsledku), kouč ho chválí, oceňuje a povzbuzuje.
Pokud využíváte služeb kouče, odcházíte vždy ze sezení s konkrétním akčním plánem?
Mnoho úspěchů Vám přeje Váš kouč Irma Bohoňková!
———
Zpět