Paradigmata kouče a délka koučování
01.12.2014 14:31Na čem hlavně závisí rychlost a délka koučování při použití flexibilního modelu? Po ruce je hned několik odpovědí:
- na rozsahu a závažnosti klientova tématu,
- na časovém horizontu jeho cílů (krátkodobé x dlohodobé),
- na schopnosti klienta dělat pokroky a nalézat řešení,
- na jeho osobním tempu ...
Ve skutečnosti průběh koučování daleko více závisí na paradigmatech kouče: na jeho chápání toho, v čem spočívá jeho užitečnost jako kouče. Na jeho přesvědčeních o tom, jak má koučování probíhat a co je jeho nutnými součástmi. Tyto předpoklady kouče nemusejí mít ve skutečnosti příliš společného s potřebami a situací klienta. Významně ale ovlivňují dobu, potřebnou k úspěšnému dokončení koučování.
Nejdůležitější předpoklady kouče se týkají těchto oblastí:
Problém nebo řešení
Pokud jako kouč vnímám situaci tak, že existuje spojitost mezi klientovým problémem a klientovým řešením, a že klient nemůže dojít k řešení, pokud nepochopí podstatu a příčiny svého problému, budu možná trávit hodně času otázkami typu:
- Jak to vypadá v současnosti?
- Jak / kdy / kde se problém projevuje?
- Co vás brzdí / blokuje?
- Co vám brání dosáhnout cíle?
Pokud jako kouč věřím, že existuje řešení nezávisle na problému, můžu zcela přeskočit fázi rozebírání problému a mapování současné situace a ptát se rovnou například:
- Kdybyste byl se svou situací spokojený, jak by to vypadalo?
- Kdyby se naplnily vaše představy, co byste dělal/a jinak?
Jak vzniká změna
Pokud jako kouč předpokládám, že úspěšná změna obnáší soustavné úsilí, soustředěnou a tvrdou práci ze strany klienta, a že změna je těžká, budu klást otázky jako:
- Jaký bude váš první krok?
- Co budete dělat dál?
- Kdy se do toho pustíte?
- Jak si ověříte, že to bylo úspěšné?
Na začátku dalšího sezení pak budu s klientem probírat dosažený pokrok, případně problémy, na které narazil:
- Co jste skutečně udělal/a?
- S jakými výsledky?
- Co fungovalo a co nefungovalo?
- Co se vám nepodařilo udělat a kde vznikly nějaké problémy?
Předpokládám vlastně automaticky, že klientova cesta k požadovanému výsledku bude nějakou dobu trvat a že mým úkolem jako kouče je na této cestě ho krok za krokem trpělivě doprovázet, sledovat a oceňovat jeho dílčí pokroky.
Pokud naopak jako kouč chápu změnu spíše jako důsledek vývoje klienta, jeho vnitřního nastavení, můžu se ptát například:
- Jak poznáte, že jste udělal pokrok?
- Čeho byste si všiml vy sám/sama, kdybyste se na škále posunul z 3 na 4? A čeho by si všimli ostatní?
- Podle čeho poznáte, že už za mnou nepotřebujete chodit znovu?
Kompetence klienta
———
Zpět