Mýty o komunikaci
30.09.2010 15:07Jak znějí časté mýty o komunikaci, a jak je tomu ve skutečnosti?
Mýtus |
Pravda |
Jestliže mluvíme stejným jazykem, musíme si rozumět. |
Slova mají pro každého jiný význam. Interpretace závisí na osobnosti, předcházejících zkušenostech, náladě, očekáváních … |
Je možné přerušit rozhovor a úplně přestat komunikovat. |
Ke komunikaci dochází vždy – není možné nekomunikovat! I když se někdo rozhodne přerušit kontakty, tak tím komunikuje svůj postoj. |
Rozhovor vede ten, kdo má slovo a víc mluví. |
Rozhovor je usměrňovaný otázkami – ten, kdo se ptá, přebírá iniciativu a řídí průběh rozhovoru |
Posluchač nese zodpovědnost za to, že věc nesprávně pochopil. |
Hovořící má 100% zodpovědnost za to, zda a jak ho posluchač pochopil, má v rukách všechny prostředky, aby si to ověřil. |
Vztahy neovlivňují komunikaci, člověk se dokáže odosobnit a předávat pouze čisté informace. |
Vzájemný vztah je určující, přenos jakýchkoli informací je výrazně ztížený, pokud jsou vztahy narušené. |
Dokážu dokonale utajit svoje pocity a to, co si myslím o druhé straně. |
Neverbální komunikace se nadá úplně ovládat, během delší konverzace druhá strana vycítí váš stav a pocity. |
Slova – obsah řečeného – přenášejí podstatnou část informací. |
Většina vjemů probíhá neverbálně – při komunikaci se přenáší rozhodující objem informací beze slov. |
———
Zpět