Jaké dovednosti potřebujeme k vedení hodnotícího rozhovoru?
31.10.2012 13:33Aby manažer dobře prováděl hodnotící rozhovory a aby byly tyto rozhovory pro jeho podřízené motivační, potřebuje zvládnout dvě základní dovednosti:
1. Směrem do minulosti – umět předat konstruktivním způsobem zpětnou vazbu, a to jak pozitivní, tak negativní.
2. Směrem do budoucnosti – umět dobře nastavit cíle.
Jaké jsou hlavní zásady pro poskytování konstruktivní zpětné vazby?
- Veďte rozhovor v pozitivním duchu.
- Mějte na paměti cíl – dosáhnout uvědomění, poučení do budoucnosti, nějaké změny či zlepšení.
- Hodnoťte výkon, výsledky či chování pracovníka, nikoli jeho osobu či vlastnosti.
- Buďte konkrétní, vyhněte se zobecňování („Ty vždycky …“, „Ty nikdy …“).
- Mluvte za sebe, používejte formu „já“ (S tímto výsledkem jsem / nejsem spokojená).
- Popište, co se stalo. Vyhýbejte se používání hodnotících výrazů (dobře / špatně).
- Hodnoťte vyváženě, zaměřte se na to, co se podařilo, i na to, co chcete změnit či zlepšit.
- Uzavřete vždy konkrétní dohodu o dalších krocích.
A co je dobré mít na paměti při stanovování cílů a ukládání úkolů na budoucí období?
- Formulujte cíle a úkoly pozitivně, tj. řekněte vždy, co chcete, nikoli co nechcete.
- Dávejte lidem pouze takové cíle a úkoly, které mohou přímo ovlivnit a za jejichž splnění mohou převzít plnou odpovědnost.
- U každého cíle či úkolu určete jasné kritérium, podle kterého poznáte, zda byl splněn.
- U každého cíle či úkolu určete konkrétní termín, dokdy má být splněn.
- Sdělujte lidem význam a smysl cílů či úkolů, proč mají být splněny, jaké jsou širší souvislosti.
- Ověřte si, zda a jak pracovník cíl či úkol pochopil a zda ho akceptuje.
———
Zpět