Jak správně chválit?

29.03.2012 15:19

Proč tedy tak málo chválíme nebo dokonce považujeme pochvalu za zbytečnou? Často proto, že chválit neumíme, cítíme se při tom nesví. Umět druhého člověka dobře a účinně pochválit je jedna ze základních manažerských dovedností, a jako u všech dovedností je možné se jí naučit.

Aby pochvala fungovala, musí si ji člověk jasně spojit s žádoucím chováním, jasně vědět, za co je vlastně chválen. Pochvala typu „Pracujete dobře, jsem s vámi spokojen“ sice potěší, ale příjemce si ji nedokáže spojit s žádným konkrétním chováním či výkonem. Pochvala by tedy měla být konkrétní. Například: „Oceňuji, že jste všechny zásilky dnes připravil k odeslání včas“, „Mám radost, že se vám tento týden podařilo udržet 100% kvalitu výroby“.

Pochvala je účinná, je-li adresná, to znamená určená konkrétnímu člověku. Pokud jako šéf řeknete „Chci pochválit celý tým za dobře odvedenou práci“, sice to také potěší, ale nevyplývá z toho, jaký konkrétní přínos jednotlivých členů týmu oceňujete. A pokud jsou v týmu lidé, kteří na dobrém výsledku mají velké zásluhy, zatímco ostatní se jenom „vezli“, může je taková forma pochvaly spíše demotivovat.

Pochvala má také silnější účinek, když je osobní, to znamená, když jako šéf mluvíte za sebe a vyjadřujete svůj vlastní názor. Můžete například říct: „Moc mě potěšilo, že jsi ten úkol stihnul dokončit včas“. „Líbilo se mi, jak jsi zvládnul to jednání s klientem XY“. „Velmi oceňuji tvoji zdařilou prezentaci na včerejší poradě, viděl jsem, že ses na ni opravdu pečlivě připravil“. „Děkuji ti, že jsi tady včera zůstal déle, díky tobě ta zásilka byla vyexpedovaná včas“.

Motivační účinek pochvaly se také zesiluje, je-li pochvala zveřejněná, tzn. dozví se o ní více lidí.

Je zajímavé, že často nechválíme z obavy, abychom druhého „nepřechválili“. Ale už jste od někoho slyšeli obavu, aby druhé lidi „nepřekritizoval“? Za dobrou práci tedy nechválíme, protože je to „samozřejmost“, ale za každou chybu nebo nedostatek okamžitě vytýkáme a kritizujeme. Přitom je to právě přemíra kritiky, která má na výkonnost lidí devastující účinek, protože vede k oslabování jejich sebedůvěry.

Vzpomeňte si, kdy a koho jste naposledy pochválili. Jak přesně jste svoji pochvalu formulovali? Co byste mohli změnit, aby byla vaše pochvala ještě účinnější?

Zpět