Jak dobře komunikovat změnu?
30.11.2012 13:14Řízení změn znamená především komunikaci s lidmi. Ještě před zveřejněním změny bychom si měli uvědomit, kterých konkrétních lidí se změna bude nějak týkat a položit si otázky:
- Kterých zaměstnanců se změna přímo dotkne?
- Kdo z firmy se se změnou nejsnáze ztotožní, podpoří ji?
- Kdo bude na naší straně, na koho se můžeme spolehnout?
- Kdo se bude pravděpodobně změně bránit a proč?
- Koho můžeme zapojit do realizace změny?
Důležitá je včasná komunikace změny. Na komunikaci je třeba naplánovat dostatečné množství času a začlenit do ní co největší počet pracovníků. Komunikace může mít mnoho různých forem – celofiremní setkání, schůzky a workshopy s jednotlivými pracovními týmy, individuální rozhovory, články, nástěnky …
Co zejména komunikovat:
- Kde jsme a kam jdeme
- Důvody – proč jsme se rozhodli pro změnu
- Benefity – co změnou získáme
- Negativní důsledky, které by přineslo pokračování současného stavu
- Mapa rolí – kdo a co bude dělat
- Rozdělení kompetencí – kdo je za co odpovědný
- Problémy – co nás čeká za obtíže
- Čas, rychlost – jak dlouho to bude trvat
- Podpora – jakou podporu lidé dostanou
- Kritéria úspěchu – jak a na čem poznáme, že se nám to podařilo
- Jak budou lidé informováni
- Co se nezmění a bude stabilní („ostrůvek jistoty“)
- Pozitivní příklady – např. kde jinde byla podobná změny zavedena a jaké to mělo přínosy
Jak komunikovat:
- Nejlépe osobně
- Všem, kterých se změna týká
- Pravdivě a otevřeně
- Umožnit diskusi, dát lidem možnost vyjádřit se ke změnám
- Pokud možno lidi začlenit do přípravy a realizace změn
Při přípravě a realizaci změn může být velmi užitečné využít koučování. Jednou z forem je individuální koučink manažerů, kteří jsou za změnu odpovědní a mají ji realizovat. Nejenom u řadových pracovníků, ale i u manažerů změna vyvolává zvýšený stres, vyplývající z:
- vědomí zodpovědnosti za změnu,
- strachu, že změnu nezvládnu,
- nutnosti něco nového se naučit, chovat se jinak,
- obavy z přetíženosti apod.
Manažeři často v této situaci hledají, jak se sami smysluplně k celé věci postavit, potřebují přemýšlet a mluvit o svých postojích, očekáváních a obavách.
Další osvědčenou formou je týmový koučink – koučování celého pracovního týmu (nebo týmů) před a v průběhu zavádění změny. Koučink lidem umožní ujasnit si své role v procesu změny, definovat konkrétní cíle, naplánovat konkrétní kroky apod.
———
Zpět