Jak dobře komunikovat změnu?

30.11.2012 13:14

Řízení změn znamená především komunikaci s lidmi. Ještě před zveřejněním změny bychom si měli uvědomit, kterých konkrétních lidí se změna bude nějak týkat a položit si otázky:

  • Kterých zaměstnanců se změna přímo dotkne?
  • Kdo z firmy se se změnou nejsnáze ztotožní, podpoří ji?
  • Kdo bude na naší straně, na koho se můžeme spolehnout?
  • Kdo se bude pravděpodobně změně bránit a proč?
  • Koho můžeme zapojit do realizace změny?

Důležitá je včasná komunikace změny. Na komunikaci je třeba naplánovat dostatečné množství času a začlenit do ní co největší počet pracovníků. Komunikace může mít mnoho různých forem – celofiremní setkání, schůzky a workshopy s jednotlivými pracovními týmy, individuální rozhovory, články, nástěnky …

Co zejména komunikovat:

  • Kde jsme a kam jdeme
  • Důvody – proč jsme se rozhodli pro změnu
  • Benefity – co změnou získáme
  • Negativní důsledky, které by přineslo pokračování současného stavu
  • Mapa rolí – kdo a co bude dělat
  • Rozdělení kompetencí – kdo je za co odpovědný
  • Problémy – co nás čeká za obtíže
  • Čas, rychlost – jak dlouho to bude trvat
  • Podpora – jakou podporu lidé dostanou
  • Kritéria úspěchu – jak a na čem poznáme, že se nám to podařilo
  • Jak budou lidé informováni
  • Co se nezmění a bude stabilní („ostrůvek jistoty“)
  • Pozitivní příklady – např. kde jinde byla podobná změny zavedena a jaké to mělo přínosy

Jak komunikovat:

  • Nejlépe osobně
  • Všem, kterých se změna týká
  • Pravdivě a otevřeně
  • Umožnit diskusi, dát lidem možnost vyjádřit se ke změnám
  • Pokud možno lidi začlenit do přípravy a realizace změn

Při přípravě a realizaci změn může být velmi užitečné využít koučování. Jednou z forem je individuální koučink manažerů, kteří jsou za změnu odpovědní a mají ji realizovat. Nejenom u řadových pracovníků, ale i u manažerů změna vyvolává zvýšený stres, vyplývající z:

  • vědomí zodpovědnosti za změnu,
  • strachu, že změnu nezvládnu,
  • nutnosti něco nového se naučit, chovat se jinak,
  • obavy z přetíženosti apod.

Manažeři často v této situaci hledají, jak se sami smysluplně k celé věci postavit, potřebují přemýšlet a mluvit o svých postojích, očekáváních a obavách.

Další osvědčenou formou je týmový koučink – koučování celého pracovního týmu (nebo týmů) před a v průběhu zavádění změny. Koučink lidem umožní ujasnit si své role v procesu změny, definovat konkrétní cíle, naplánovat konkrétní kroky apod.

 

Zpět