Čtyři základní styly vedení
31.01.2012 15:12Pokud tyto dvě dimenze, uvedené v předchozí kapitolce, použijeme jako horizontální a vertikální osu, dostaneme čtyři kvadranty, které vyjadřují čtyři základní přístupy k vedení lidí:
Direktivní styl vedení
Nedůvěra v lidi |
Úkol / cíl
Koučovací styl vedení
Důvěra v lidi |
Protektivní styl vedení
|
Liberální styl vedení
Lidi / vztahy |
Člověk, který je zaměřený na úkoly a cíle, ale zároveň svým lidem nedůvěřuje, by se dal označit jako direktivní vedoucí. Jak se člověk s takovým stylem vedení obvykle chová?
- stanovuje velmi podrobná pravidla, co se smí a nesmí, má a nemá dělat
- dává lidem podrobné příkazy a instrukce
- často a důkladně kontroluje, doslova stojí lidem za zády
- kontrola je zaměřená zejména na odhalení chyb a nedostatků
- zjištěné chyby a nedostatky kritizuje, vytýká, případně trestá
- dobrý výkon bere jako samozřejmost
- o všem rozhoduje sám a lidi staví před hotová rozhodnutí
- neočekává od druhých žádné vlastní nápady a iniciativu
- často se domnívá, že jedinou formou motivace jsou peníze.
A protože akce vždy vyvolává reakci a jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá, jak se pravděpodobně chovají jím vedení lidé?
- Bojí se přijít s jakýmkoli vlastním nápadem nebo iniciativou.
- Dělají pouze to, co jim bylo výslovně řečeno, nikdy nic navíc.
- Veškerou svoji energii zaměřují na to vyhnout se chybám.
- Když už chybu udělají (a chybuje přece občas každý), snaží se ji před vedoucím zatajit, zakamuflovat nebo svalit vinu na někoho jiného.
- „Remcají“ proti všem nařízením a rozhodnutím shora.
- Necítí odpovědnost za dosahování výsledků.
Člověk, který také nevěří ve schopnosti a samostatnost druhých, ale přitom je pro něj důležité, aby ho druzí měli rádi a aby s nimi dobře vycházel, by se dal nazvat jako protektivní vedoucí. Takový člověk má obvykle tendenci:
- chránit lidi, obávat se, aby nebyli přetíženi
- dávat lidem příliš snadné úkoly
- řešit sám všechny problémy, s kterými za ním druzí přijdou
- přebírat za všechno odpovědnost
- dělat práci za druhé lidi (protože oni by to nezvládli nebo už toho mají moc).
Jaké reakce tímto přístupem zákonitě vyvolá u druhých?
- Lidé na něj začnou přenášet úkoly a problémy, které by mohli zvládnout sami – hrají s ním známou hru „zaměstnejte svého vedoucího“.
- Nevyvíjeji žádnou vlastní iniciativu a nesnaží se sami řešit problémy – vedoucí to přece vyřeší.
- Lidé se však zároveň nic nového nenaučí, v ničem se nerozvíjejí, a tak je jejich práce příliš nebaví.
Člověk, který má důvěru ve schopnosti, samostatnost a zodpovědnost druhých a zároveň je jeho prioritou mít s nimi dobré vztahy, by se dal označit jako liberální vedoucí. Takový člověk obvykle:
- nechává věcem volný průběh
- spoléhá se na to, že si druzí vždy poradí sami
- téměř nekontroluje, protože kontrolu vnímá jako projev nedůvěry.
Jak se pravděpodobně budou chovat lidé při liberálním vedení?
- Nevnímají svého vedoucího jako autoritu.
- Často nevědí, co se od nich vlastně očekává a co mají dělat.
- Mohou mít tendenci liberální přístup a nízkou míru kontroly zneužívat, dělají si, co chtějí a předpokládají, že jim projde cokoliv.
Ve čtvrtém kvadrantu je člověk, který druhým lidem důvěřuje a zároveň je zaměřený na výkon, na plnění cílů a úkolů. Označila bych ho jako člověka s koučovacím stylem vedení. Jak se bude takový člověk pravděpodobně chovat a v čem se bude lišit od předchozích stylů?
- vede lidi k samostatnosti a odpovědnosti
- zapojuje lidi do rozhodování
- ptá se lidí na jejich názory
- nastavuje cíle a nechává na lidech, jakým způsobem jich dosáhnou
- klade otázky a snaží se, aby lidé sami přišli na nejlepší způsob, jak věci udělat
- podporuje lidi v nacházení vlastních řešení a postupů
- zaměřuje se na pozitiva a na úspěchy, snaží se lidi „přistihnout“ při dobrém výkonu a posiluje dobré výkony pochvalou.
- chyby vnímá ne jako důvod k potrestání, ale jako příležitost k učení se
- dává konstruktivní a otevřenou zpětnou vazbu, jak pozitivní, tak negativní
- využívá širokou škálu motivačních nástrojů.
Jím vedení lidé pak obvykle reagují takto:
- Přicházejí s vlastními návrhy a nápady.
- Prosazují realizaci rozhodnutí, na nichž se mohli sami podílet.
- Svoji energii zaměřují na to, jak dosáhnout stanovených cílů či zlepšit svůj výkon.
- V rámci svých kompetencí se samostatně rozhodují a samostatně si stanovují cíle.
- Nechodí za vedoucím s problémy, ale už rovnou s návrhy řešení.
- Cítí odpovědnost za svoji práci a výsledky, mají svou práci rádi.
———
Zpět