Čtyři základní styly vedení

31.01.2012 15:12

Pokud tyto dvě dimenze, uvedené v předchozí kapitolce, použijeme jako horizontální a vertikální osu, dostaneme čtyři kvadranty, které vyjadřují čtyři základní přístupy k vedení lidí:

 

 

 

 

Direktivní styl vedení

 

 

 

Nedůvěra v lidi

Úkol / cíl

 

 

Koučovací styl vedení

 

 

 

Důvěra v lidi

 

 

 

Protektivní styl vedení

 

 

 

 

 

 

 

Liberální styl vedení

 

 

 

Lidi / vztahy

 

Člověk, který je zaměřený na úkoly a cíle, ale zároveň svým lidem nedůvěřuje, by se dal označit jako direktivní vedoucí. Jak se člověk s takovým stylem vedení obvykle chová?

  • stanovuje velmi podrobná pravidla, co se smí a nesmí, má a nemá dělat
  • dává lidem podrobné příkazy a instrukce
  • často a důkladně kontroluje, doslova stojí lidem za zády
  • kontrola je zaměřená zejména na odhalení chyb a nedostatků
  • zjištěné chyby a nedostatky kritizuje, vytýká, případně trestá
  • dobrý výkon bere jako samozřejmost
  • o všem rozhoduje sám a lidi staví před hotová rozhodnutí
  • neočekává od druhých žádné vlastní nápady a iniciativu
  • často se domnívá, že jedinou formou motivace jsou peníze.

A protože akce vždy vyvolává reakci a jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá, jak se pravděpodobně chovají jím vedení lidé?

  • Bojí se přijít s jakýmkoli vlastním nápadem nebo iniciativou.
  • Dělají pouze to, co jim bylo výslovně řečeno, nikdy nic navíc.
  • Veškerou svoji energii zaměřují na to vyhnout se chybám.
  • Když už chybu udělají (a chybuje přece občas každý), snaží se ji před vedoucím zatajit, zakamuflovat nebo svalit vinu na někoho jiného.
  • „Remcají“ proti všem nařízením a rozhodnutím shora.
  • Necítí odpovědnost za dosahování výsledků.

Člověk, který také nevěří ve schopnosti a samostatnost druhých, ale přitom je pro něj důležité, aby ho druzí měli rádi a aby s nimi dobře vycházel, by se dal nazvat jako protektivní vedoucí. Takový člověk má obvykle tendenci:

  • chránit lidi, obávat se, aby nebyli přetíženi
  • dávat lidem příliš snadné úkoly
  • řešit sám všechny problémy, s kterými za ním druzí přijdou
  • přebírat za všechno odpovědnost
  • dělat práci za druhé lidi (protože oni by to nezvládli nebo už toho mají moc).

Jaké reakce tímto přístupem zákonitě vyvolá u druhých?

  • Lidé na něj začnou přenášet úkoly a problémy, které by mohli zvládnout sami – hrají s ním známou hru „zaměstnejte svého vedoucího“.
  • Nevyvíjeji žádnou vlastní iniciativu a nesnaží se sami řešit problémy – vedoucí to přece vyřeší.
  • Lidé se však zároveň nic nového nenaučí, v ničem se nerozvíjejí, a tak je jejich práce příliš nebaví.

Člověk, který má důvěru ve schopnosti, samostatnost a zodpovědnost druhých a zároveň je jeho prioritou mít s nimi dobré vztahy, by se dal označit jako liberální vedoucí. Takový člověk obvykle:

  • nechává věcem volný průběh
  • spoléhá se na to, že si druzí vždy poradí sami
  • téměř nekontroluje, protože kontrolu vnímá jako projev nedůvěry.

Jak se pravděpodobně budou chovat lidé při liberálním vedení?

  • Nevnímají svého vedoucího jako autoritu.
  • Často nevědí, co se od nich vlastně očekává a co mají dělat.
  • Mohou mít tendenci liberální přístup a nízkou míru kontroly zneužívat, dělají si, co chtějí a předpokládají, že jim projde cokoliv.

Ve čtvrtém kvadrantu je člověk, který druhým lidem důvěřuje a zároveň je zaměřený na výkon, na plnění cílů a úkolů. Označila bych ho jako člověka s koučovacím stylem vedení. Jak se bude takový člověk pravděpodobně chovat a v čem se bude lišit od předchozích stylů?

  • vede lidi k samostatnosti a odpovědnosti
  • zapojuje lidi do rozhodování
  • ptá se lidí na jejich názory
  • nastavuje cíle a nechává na lidech, jakým způsobem jich dosáhnou
  • klade otázky a snaží se, aby lidé sami přišli na nejlepší způsob, jak věci udělat
  • podporuje lidi v nacházení vlastních řešení a postupů
  • zaměřuje se na pozitiva a na úspěchy, snaží se lidi „přistihnout“ při dobrém výkonu a posiluje dobré výkony pochvalou.
  • chyby vnímá ne jako důvod k potrestání, ale jako příležitost k učení se
  • dává konstruktivní a otevřenou zpětnou vazbu, jak pozitivní, tak negativní
  • využívá širokou škálu motivačních nástrojů.

Jím vedení lidé pak obvykle reagují takto:

  • Přicházejí s vlastními návrhy a nápady.
  • Prosazují realizaci rozhodnutí, na nichž se mohli sami podílet.
  • Svoji energii zaměřují na to, jak dosáhnout stanovených cílů či zlepšit svůj výkon.
  • V rámci svých kompetencí se samostatně rozhodují a samostatně si stanovují cíle.
  • Nechodí za vedoucím s problémy, ale už rovnou s návrhy řešení.
  • Cítí odpovědnost za svoji práci a výsledky, mají svou práci rádi.
Zpět