Červen 2019: Jak kouč naslouchá?
14.05.2019 11:46Jednou z důležitých kompetencí kouče je schopnost aktivně naslouchat.
Znamená ro nejen poslouchat a vnímat, co klient říká, ale také plně se soustředit na to, co klient říká či neříká, pochopit význam řečeného v kontextu s klientovými touhami a podpořit sebevyjádření klienta, poslouchat i "mezi řádky" a rozpoznávat za slovy klienta jeho skryté vzorce myšlení nebo chování.
Dobrý kouč naslouchá paralelně na několika úrovních:
- Obsahu slov klienta - co přesně řekl, jak to myslel, jaké informace zazněly ...
- Tomu, co klient neřekl - o čem se nezmínil, co zamlčel, čemu nevěnoval pozornost, co nepovažoval za důležité, co vytěsnil ...
- Emocím klienta - jak se asi klient cítí, co o něm vypovídá jeho tón hlasu a neverbální projevy, jaká je jeho energie a jak se v průběhu sezení mění ...
- Potřebám klienta - co asi klient potřebuje, čeho chce dosáhnout, jaké jeho důležité potřeby v současné době jsou nebo nejsou uspokojené ...
- Celkové atmosféře - jaký má kouč celkově z rozhovoru dojem, v jaké atmosféře probíhá, v jakém "silovém poli" se rozhovor odehrává, kde to probíhá plynule, kde vzniká nějaké napětí ...
- Sám sobě - tomu, jaké myšlenky a pocity v něm klientovo sdělení vyvolává, co nebo koho mu klient připomíná ...
- o své situaci a o tom, čeho chce dosáhnout (o svém tématu, cílech, plánech, krocích apod.),
- sám o sobě (o svých hodnotách, postojích, přesvědčeních, identitě ...)
- Kouč se věnuje klientovi a jeho programu, ne svému programu kouče pro klienta. Znamená to mimo jiné, že si kouč předem nepřipravuje agendu nebo scénář pro sezení s klientem, ale nechá se vést tím, co slyší, že je pro klienta důležité.
- Kouč slyší (vnímá) klientovy obavy, cíle, hodnoty a přesvědčení o tom, co je možné či nemožné. Za klientovými slovy tedy rozpoznává dlouhodobější vzorce myšlení a preferované způsoby interpretování reality.
- Kouč rozlišuje mezi slovy, tónem hlasu, řečí těla. Dokáže rozpoznat a pojmenovat, když vnímá nějaký nesoulad mezi verbální a neverbální komunikací klienta, a vrátí to jako téma do rozhovoru.
- Pro zajištění přesnosti a porozumění sdělení kouč shrnuje, parafrázuje, opakuje, zrcadlí zpět, co klient řekl. Potřebuje proto velmi dobře ovládat tyto komunikační techniky a ve vhodné chvíli je použít.
- Kouč povzbuzuje, akceptuje, přezkoumává a podporuje klientovo vyjádření pocitů, názorů, obav, přesvědčení, domněnek atd.
- Kouč ujednocuje myšlenky a podněty klienta a dále na nich staví.
- Kouč vystihne a rozumí podstatě sdělení klienta a pomáhá klientovi vyjádřit se k jádru věci namísto dlouhého popisování.
- Kouč umožní klientovi dát průchod pocitům či bez obalu popsat situaci, bez odsuzovaní či ztráty nestrannosti, aby se klient mohl posunout k dalším krokům.
———
Zpět