10 tipů, jak se nehádat sami se sebou

31.05.2010 16:57

Jak zvládnout svého vnitřního Kritika? Tady je několik tipů: 

1. Neobviňujte sami sebe („To jsem ale trdlo“), místo toho si řekněte: „Dneska se mi to úplně nepovedlo, ale příště to určitě zvládnu lépe“.

2. Neposlouchejte svého Kritika, když přehání a zobecňuje („Ty to vždycky zkazíš“. „Tobě se nikdy nic nepovede“). Zeptejte se ho, o co mu konkrétně jde, z čeho konkrétně má obavu.

3. Poděkujte svému Kritikovi za jeho dosavadní „služby“ a oznamte mu, že se příště obejdete bez jeho rad, ať už se neobtěžuje.

4. Uvědomte si ty nejčastější negativní výroky, které vám zní v hlavě, a zkuste je nahradit pozitivní formulací, kterou si několikrát denně zopakujete (např. „Jsem sebevědomý, mám svůj plán a jsem schopný ho uskutečnit“).

5. Když se vám něco nepovede, místo vyčítání a obviňování se zeptejte sami sebe: „Co jsem mohl udělat jinak a lépe? Jak se z toho poučím pro příště?“

6. Místo soustředění se na problém („Co je špatně?“) se soustřeďte na výsledek („Co se stalo? Jak se to stalo?“)

7. Zaměřte se na budoucnost, ne na minulost. Minulost už stejně nezměníte. Místo „Kdybych to byl udělal jinak …“ se zeptejte: „Co můžu příště udělat jinak?“

8. Když vás čeká nějaký obtížný úkol nebo situace, říkejte si, že určitě uspějete. Představte si předem svůj úspěch – že jste úkol zvládli, situaci vyřešili.

9. Uvědomte si, v čem všem jste dobří, co všechno už se vám v životě povedlo. Dnešní neúspěch tak budete vnímat jen jako drobnou epizodu, ne jako katastrofu.

10. Dávejte si reálné a zvládnutelné cíle. Neklaďte sami na sebe přehnané nároky.

Zpět